WML voert netcentrisch werken in
WML heeft in 2021 voor crises en calamiteiten het ‘netcentrisch werken’ ingevoerd. Hierbij gebruiken wij het Landelijk Crisismanagement Systeem (LCMS). Dit is een stabiel en eenvoudig digitaal portaal waarin overzichtelijk alle informatie staat over een bepaalde crisis. Via het portaal kan de informatie makkelijk met andere betrokken partijen worden gedeeld. Het gaat dan om bijvoorbeeld de precieze locatie(s), aard van de crisis, personen c.q. organisaties die er mee bezig zijn, genomen besluiten en reeds ondernomen acties. Door het portaal te gebruiken, is het niet meer nodig dat de personen en hulpdiensten die een rol hebben in de crisisorganisatie elkaar telefonisch of anderszins op de hoogte houden. Even inloggen op het portaal en iedereen kan er de informatie ophalen die hij of zij nodig heeft. Dit bespaart tijd die nu besteed kan worden aan het bestrijden van de crisis zelf.
Het ‘netcentrisch werken’ bij WML ging live vlak voor de zomer van 2021. Het kon meteen worden toegepast bij de watersnoodramp in Limburg van afgelopen juli en het weer in bedrijf krijgen van de na de overstromingen uitgevallen productielocatie in Roosteren. Later werd het systeem opnieuw gebruikt bij een langdurige verontreiniging van het drinkwater op de woonboulevard in Heerlen. In beide gevallen waren onze ervaringen zeer positief.